Artykuł
Urząd przyjazny niepełnosprawnym.
- Wejście do budynku wyposażone jest w podjazd dla wózków inwalidzkich.
- Osoby niepełnosprawne mogą załatwić sprawy urzędowe na parterze budynku bez konieczności udawania się na wyższe piętra. W razie potrzeby do osoby niepełnosprawnej schodzi pracownik, który udziela wszelkich niezbędnych informacji i pomaga w załatwieniu sprawy.
- Na parterze budynku znajduje się toaleta przystosowana dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich.
- Zgodnie z ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się świadczona jest usługa pozwalająca na komunikowanie się ze Starostwem osób doświadczających trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się poprzez korzystanie z poczty elektronicznej starostwo@pyrzyce.pl oraz przesyłanie faksów na numer 91 50 65 500.
- Zgodnie z ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się Starostwo zapewnia dostęp do świadczenia usług tłumacza języka migowego w wybranym systemie:
- PJM - polskim języku migowym, naturalnym wizualno-przestrzennym języku komunikowania się osób uprawnionych;
- SJM - systemie językowo-migowym, podstawowym środkiem komunikowania się osób uprawnionych, w którym znaki migowe wspierają wypowiedź dźwiękowo-artykulacyjną;
- SKOGN - sposobie komunikowania się osób głuchoniewidomych, w którym sposób przekazu komunikatu jest dostosowany do potrzeb wynikających z łącznego występowania dysfunkcji narządu wzroku i słuchu.
Świadczenie jest bezpłatne dla osoby uprawnionej, będącej osobą niepełnosprawną w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r., Nr 127, poz. 721 i Nr 171, poz. 1016).
Osoba uprawniona ma prawo do swobodnego korzystania z wybranej przez siebie formy komunikowania się.
Osobą przybraną jest osoba, która ukończyła 16 lat i została wybrana przez osobę uprawnioną w celu ułatwienia porozumienia z osobą uprawnioną i udzielenia jej pomocy w załatwieniu spraw w urzędzie. Osoba uprawniona ma prawo do skorzystania z pomocy osoby przybranej w kontaktach z urzędem.
Osoba uprawniona jest zobowiązana zgłosić chęć skorzystania ze świadczenia ze wskazaniem wybranej metody komunikowania się, co najmniej na 3 dni robocze przed tym zdarzeniem, z wyłączeniem sytuacji nagłych.